Het belang van een verzorgd LinkedIn-profiel zal niemand ontkennen, ook als je niet actief op zoek bent naar werk. Met betrekking tot waar recruiters op letten, verscheen eerder al de blog: Wat niet mag ontbreken aan je LinkedIn-profiel . In de blog van vandaag ga ik wat dieper in op het belang van een goede profielfoto op LinkedIn (en ook elders in je professionele netwerk overigens) en vijf tips om beslagen ten ijs te komen.
Een groot gedeelte van een goed gevoel hebben bij iemand, wordt bepaald door hoe iemand overkomt. Daar kun je veel van vinden, oppervlakkig et cetera, maar het is vaak wel hoe het werkt. Een factor daarbij is ook weldegelijk je uiterlijke presentatie. Wanneer je kijkt naar de statistieken van LinkedIn is het zo dat profielen met een foto 21 keer vaker worden bekeken dan profielen zonder en 36 keer meer berichten ontvangen. Mensen hebben nu eenmaal graag een gezicht bij je naam en zullen onbewust al een beeld van je vormen, zonder ook nog maar een woord met je te hebben gewisseld.
Hoe kun je er voor zorgen dat je profielfoto dan precies datgene uitstraalt wat je wilt en past in een professioneel netwerk. Hier volgen vijf tips.
Vijf tips
- Professionaliteit boven alles. LinkedIn is niet de plek voor gekke-bekken-foto’s, selfies of onbeholpen uitgesneden hoofden uit vakantiefoto’s. Ook het plaatsen van het logo van het bedrijf waar je werkt of familiekiekjes gebruiken is uit den boze. Een goede, scherpe close-up-foto van je gezicht, waarop je op je paasbest verzorgd staat (zoals je naar een belangrijke werkafspraak zou gaan bijvoorbeeld) is the way to go. LinkedIn gebruikt over het hele platform verschillende formaten van je foto, dus zorg dat je gezicht echt goed zichtbaar is.
- Strakke achtergrond. Ruis op de achtergrond leidt af. Een simpele, witte achtergrond werkt nog het best.
- Geen zonnebril. Het lijkt zot om dit te moeten benoemen, maar je moet ze de kost ’s geven die op hun LinkedIn-profielfoto een zonnebril op hebben. Ogen en oogopslag zijn juist een belangrijk onderdeel bij die eerste indruk en ja, ook online.
- (Glim)Lach. Een vriendelijk, lachend gezicht komt altijd goed over. Het maakt een gezicht warm en toegankelijk en om een mooie quote te gebruiken:
“A smile is the shortest distance between two people”.
- Overweeg een professionele fotograaf. Volgens LinkedIn worden profielen met een foto gemaakt door een fotograaf 14 keer vaker bekeken.
Niet vergeten: Een eerste indruk kan maar één keer en die profielfoto op LinkedIn is een eerste belangrijke stap op jezelf te presenteren. Besteed daar aandacht aan! Hopelijk helpen de tips je goed op weg.
[Bron: Socialmediatoday.com]