Het was al uitgebreid in het nieuws. Facebook gaat direct de concurrentie aan met LinkedIn en heeft de mogelijkheid om het sociale netwerk in te zetten voor recruitment uitgerold (allereerst als test in de Verenigde Staten en Canada), maar wat houdt het in? Alles wat je moet weten over Facebook Jobs tot nu toe, lees je in dit blog.
Facebook biedt bedrijven de mogelijkheid hun vacatures te plaatsen op hun bedrijfspagina via een ‘jobs’-tab. Geïnteresseerden kunnen vervolgens via een knop ‘Reageer direct’/‘Apply now’ solliciteren met hun Facebook-profiel.
Gericht op kleine bedrijven
De recruitment-functionaliteit is vooral bedoeld voor het midden- en kleinbedrijf die moeite hebben om aan personeel te komen en wat ondergesneeuwd raken door het grote LinkedIn. Ook voor parttime en tijdelijke functies zal Facebook Jobs interessanter zijn, zo is de gedachte. Naar de kant van de kandidaat toe gedacht, kan LinkedIn voor hen met een wat simpeler cv afschrikwekkend werken en Facebook Jobs juist die groep aanspreken.
Al met al is het de bedoeling dat Facebook Jobs laagdrempeliger is voor zowel werkgever als sollicitant. Niet zo’n gekke gedachte natuurlijk. Facebook heeft sowieso een veel informeler karakter dan LinkedIn en buiten dat ook nog ’s een veel groter bereik. Zo heeft Facebook wereldwijd bijna 2 miljard gebruikers en LinkedIn nog geen half miljard. Ook wordt LinkedIn vaak alleen ingezet en geüpdatet wanneer men actief op zoek is naar een nieuwe functie, terwijl Facebook een veel actiever gebruik kent. Zo worden mensen die niet actief op zoek zijn naar een baan, wellicht toch geprikkeld door een mooie vacature (met een beter salaris bijvoorbeeld) tijdens een ‘normaal’ Facebook-bezoek.
Hoe het werkt
Bedrijven
De website TechCrunch spotte Facebook Jobs al op hun pagina.
Het uitzetten van een vacature door een bedrijf (via ‘Create Job’-knop), gaat volgens een vastgesteld format, met details als functietitel, salarisindicatie en of het een fulltime of parttime functie betreft.
Het uiterlijk van de uiteindelijke vacatureplaatsing is anders dan een normale Facebook-update, om goed onderscheidend te zijn tussen alle berichten in de nieuwsfeed. De vacatures worden natuurlijk ook opgenomen op de ‘jobs’-tab van de bedrijfspagina.
Bekijk hier de introductievideo van Facebook Business.
Job post creation flow
[arve url=”https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fmarketing%2Fvideos%2F10155176843661337%2F&show_text=0&width=560″ mode=”normal” align=”center” title=”Job post creation flow – Facebook Business” description=”Introductievideo vacature plaasten op Facebook Jobs” maxwidth=”560″ /]
Een ‘job-post’ blijft dertig dagen actief en kan op ieder desgewenst moment weer worden gedeactiveerd. Er zijn geen limieten op hoeveel vacatures je mag publiceren.
Facebook heeft al gemeld dat ze in de toekomst vacatures zullen proberen te gaan richten aan geschikte kandidaten gebaseerd op onder andere onderwijsniveau en werkervaring. Tevens zijn er ideeën om via je contacten te kijken of één van je vrienden wellicht geschikt is, zodat je hen kunt attenderen op de vacature.
Sollicitanten
Kandidaten solliciteren zoals in de inleiding aangegeven via de ‘Reageer direct-’/‘Apply now-knop’.
Facebook neemt hierbij de nodige informatie automatisch van je profiel over en geeft je de mogelijkheid aan te passen en aan te vullen waar nodig. Nu gaan wellicht de nekharen overeind, want staan daar ook niet de foto’s van dat jolige uitje naar de Efteling op? Wees gerust. Alleen de gegevens van je publieke profiel, in het bijzonder je scholing en werkervaring, worden gedeeld. Alle overige informatie moet je zelf invullen en aanvullen, evenals een korte ‘sollicitatiebrief’. Kanttekening is natuurlijk wel, dat wanneer je je profiel helemaal openbaar hebt staan, je alsnog dat Efteling-uitje out in the open hebt voor je potentiële werkgever. Maar dat is een ander verhaal.
Uitgebreide zoekfunctie
Om vacatures te vinden op Facebook, kun je gebruik maken van een zoekfunctie die je in staat stelt te zoeken op radius, locatie, branche, parttime, fulltime, stages, vrijwilligerswerk of tijdelijke opdrachten.
Adverteren
Voor het extra aanbieden van vacatures (‘Boost job’) moeten bedrijven wel gaan betalen, overeenkomstig het advertentiemodel van Facebook.
Facebook Messenger
De sollicitatie wordt door het bedrijf waar de vacature uitstaat, ontvangen via Facebook Messenger, dus niet via e-mail. Een uitgesproken manier van Facebook om hun Messenger-app te pushen, maar of het ook handig is, gaat de toekomst uitwijzen. Er liggen al wel voorzichtig plannen de functionaliteit van Messenger met betrekking tot Facebook Jobs uit te breiden en aan te passen. Tevens zijn er nu al allerlei zaken die je als bedrijf al kunt inregelen om Messenger effectief in te zetten als communicatiemiddel voor kandidaten (kijk daarvoor bijvoorbeeld maar eens op Recruitee.com).
Facebook Jobs nog niet beschikbaar in Nederland
Zoals in de inleiding reeds aangegeven, is Facebook Jobs nog niet beschikbaar in Nederland en gaat het waarschijnlijk nog wel een tijdje duren voordat het bij ons uitgerold wordt. Er loopt vooralsnog alleen een uitgebreide testperiode in de Verenigde Staten en Canada.
De tijd zal leren of Facebook succesvol kan zijn, om de gaten die LinkedIn laat, op te vullen. Feit blijft natuurlijk ook dat het populairste sociale netwerk vooral wordt ingezet om contact te hebben met vrienden en familie en allerlei nieuws en media tot zich te nemen. Het kan zijn dat diens gebruikers helemaal niet zitten te wachten op ook nog ’s allerhande carrière-perikelen.
Bekijk hier de Facebook Jobs demo-video
[Bronnen: Radar.nl, FD.nl, TechCrunch.com, TechCrunch.com, Recruitee.com, TheWashingtonPost.com, BusinessInsider.com, ReCode.com, Forbes.com & Mashable.com]