Gezichtsherkenning in de recruitment

Gezichtsherkenning in de recruitmentHet Nederlandse bedrijf Clearwater Skyfields heeft een test ontworpen om iemands karakter in kaart te brengen op basis van gezichtsherkenning. Deze zogeheten persoonlijkheidsanalyse, kondigt wellicht een nieuwe methode van solliciteren aan, waarbij wat je zegt minder belangrijk is dan hoe je het zegt.

Clearwater Skyfields zegt het verst te zijn met de zogeheten gezichtsherkenning-persoonlijkheidsanalyse. De resultaten van de test kunnen werkgevers helpen bij het werven van de juiste kandidaten, maar ook bij het samenstellen van teams. Wetenschappers zijn sceptisch, maar de methode kan al op de nodige belangstelling rekenen van bedrijven.

Hoe werkt het?

De kandidaat krijgt vragen via een laptop of mobiele telefoon. Terwijl de vragen worden beantwoord, worden de micro-expressies van het gezicht geanalyseerd. Daaruit volgt een karakterprofiel dat inzicht zou geven in iemands persoonlijkheid. Ghita Ramdhiansing van Clearwater Skyfields zegt in een artikel van de Volkskrant dat verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat dergelijke micro-expressies belangrijke graadmeters kunnen zijn voor iemands communicatiestijl. Wanneer je bedenkt hoe je een vraag gaat beantwoorden, gebeurt er van alles en de spieren in je gezicht kun je niet sturen, waardoor daaruit het nodige valt af te leiden.

Clearwater PBA report 

YouTube-video Claerwater PBA report

Emoties en gezichtsexpressies

In het artikel van de Volkskrant komt ook Agneta Fischer aan het woord. Zij is hoogleraar emoties en affectieve processen aan de afdeling sociale psychologie van de Universiteit van Amsterdam. Volgens haar is er in de wetenschappelijke literatuur (nog) geen bewijs voor de relatie tussen persoonlijkheid en gelaatsexpressies. Er zijn aanwijzingen voor enkele specifieke relaties, maar geen basis om mensen te kunnen selecteren voor een baan. Ramdhiansing zegt op haar beurt dat er inderdaad nog weinig informatie beschikbaar is, maar vertrouwt op de inzichten van het bedrijf zelf, verkregen na uitgebreid onderzoek.

De ontwikkelingen met betrekking tot andere manieren van het werven van de juiste mensen staan niet stil en ondanks dat het gebruik van gezichtsherkenning bij de sollicitatie nog in de kinderschoenen staat, is het een interessante techniek, die in ieder geval al op aandacht van werkgevers kan rekenen.

Nog een artikel lezen over ontwikkelingen in de recruitment? Kijk ook eens bij Video-sollicitatie en digitaal werven.

[Bronnen: de Volkskrant 01-11-2016, Jolan Douwes – Vergeet het cv, kijk naar het gezicht]

Simple Share Buttons