Zes zaken waar recruiters op letten
Recruiters kunnen aan je droombaan helpen. In het bijzonder geldt dit voor hogere functies, die werkgevers expliciet bij hen uitzetten om er voor te zorgen dat ze de beste, meest geschikte kandidaat weten aan te trekken.
Recruiters worden betaald door werkgevers/bedrijven om voor hen de juiste mensen te vinden. Een recruiter is er dus niet direct op uit jou aan een baan te helpen, tenzij jij toevallig de juiste kandidaat bent voor de werkgever/het bedrijf die wordt vertegenwoordigd.
Om de aandacht te trekken van recruiters moet je de meeste, zo niet alle kwalificaties bezitten die gevraagd worden voor de functie die zij willen vervullen. Hier zijn zes zaken op LinkedIn waar ze op letten.
- Kopregel/Headline
De kopregel/headline is een korte beschrijving bij je profiel. Standaard is dit je naam en je huidige functie. Of een recruiter geprikkeld wordt om door te klikken op je profiel, kun je beïnvloeden door je kopregel/headline aantrekkelijker te maken.
Hoe?
Snelle tip: Vertel in een aantal woorden wat je te bieden hebt. Je huidige functie is prima, maar in welke branche bijvoorbeeld. Gebruik steekwoorden, vertel wat meer over je ervaring. Dus niet ‘sales manager’, maar bijvoorbeeld ‘Ervaren Sales Professional in farmaceutische industrie’ (of desgewenst in het Engels).
- Samenvatting/Summary
Je samenvatting/summary op LinkedIn is vergelijkbaar met de samenvatting op je cv. Welke vaardigheden en specialiteiten heb je, wat heb je bereikt. Het gebruiken van kernwoorden en- zinnen die relevant zijn voor specifieke functies kunnen helpen om in de zoekresultaten van recruiters te verschijnen.
- Ervaring en vaardigheden/ Experience & skills
Recruiters willen weten dat je geschikt bent voor de functie. Welke vaardigheden heb je ingezet om te komen waar je nu bent. Vraag via LinkedIn om onderschrijvingen van mensen die met je hebben samengewerkt.
- Netwerk/Connections
Er wordt gekeken naar de kwaliteit en relevantie van je netwerk. Kwantiteit is een minder belangrijke factor. Je kunt beter 50 goede, voor jouw branche relevante contacten hebben dan 500+ connecties, waarvan 95% niets te maken heeft met jouw tak van sport.
Netwerk uitbouwen?
Snelle tip: Begin een conversatie op LinkedIn met relevante contacten (bedrijfstak/branche), word lid van groepen en meng je in interessante discussies.
- Aanbevelingen/Recommendations
Aanbevelingen/Recommendations zijn een soort precheck van je referenties. Recruiters vinden het waardevol te zien dat andere professionals in jouw branche jouw kwaliteiten/waardigheden onderschrijven. De beste aanbevelingen/recommendations komen van leidinggevenden/klanten/cliënten en senior collegae.
Snelle tip: Je kunt vragen om aanbevelingen/recommendations, waarbij je een voorzetje kunt geven naar aanleiding van een werkervaring of anekdote.
- Profielfoto/Profile photo
Een account zonder foto is veel minder interessant om te bezoeken dan met. Het impliceert immers een onvolledig profiel.
Snelle tip: Zorg voor een professionele foto, passend bij je functie. Kiekjes zijn voor op Facebook 😉
Nu weet je waar recruiters op letten en waar je LinkedIn-profiel niet zonder kan, als je jezelf in de kijker wilt spelen.
[Bron: Workitdaily.com]